Efter over 17 år som leder af den virksomhed, jeg stadig har ansvaret for i dag, blev jeg for snart 2 år siden udfordret af en gammel studiekammerat, der kækt påstod, at min virksomhed ville kune opnå en endnu bedre bundlinje ved at indføre et mere stringent kvalitetssystem, som han kaldte for Six Sigma. Jeg havde selvfølgelig hørt om Six Sigma, der jo er en del af det overordnede, vi kender som Lean. Men jeg måtte da erkende, at jeg ikke vidste nok om emnet. Og ikke at vide nok – DET er en udfordring i sig selv for mig.

Fra god til perfekt kvalitet

Nu er det jo indlysende, at vi ikke ville kunnedrive en virksomhed med næsten 200 ansatte og en konstant sort bundlinje, hvis vi ikke leverede varen. Men naturligvis har vi af og til smuttere – og vi har en ikke helt ubetydelig spildkonto, hvor produkter, der ikke holder kadencen, må afskrives på.

Som en ansvarlig leder måtte jeg derfor i gang med at forbedre det felt – og da jeg ved, at der er en hel dle velmenende men mindre gode på markedet, tog jeg kontakt til de mest anerkendte SIX SIGMA specialister i Danmark: Storm.

Indrømmet: Jeg er nok mere praktiker, og der var altså nogle kameler, der skulle sluges undervejs, men jeg må tage hatten af for de folk, de har i House of Six Sigma. De var gode til at lodde stemningen og niveauet her i virksomheden, og med den viden i baghånden lagde de en plan for os.

Blandt meget andet skulle der certificeres nøglepersoner, og jeg lærte, at i Lean Six Sigma er der klassifikationer, der minder om dem, vi kender fra kampsport. Storm tilbyder uddannelse i dem:

Min egen vej var Green Belt og derefter Black Belt, for jeg mener ikke, jeg kan stå i spdsen for virksomheden og for kvalitetsledelse uden at have den fulde certificering selv.

Jeg skal ikke her trætte dig unødigt med detaljer om forløbet. I stedet vil jeg spole hurtigt frem til i dag:

Bedre kvalitet – på alle felter

Vi har med implementereingen af Lean Six Sigma og godt styret af Storm folkene opnået en yderst dramatisk forbedring af vores kvalitet – og det gælder både for produkterne som sådan, men det gælder også for den kvalitative oplevelse af arbejdet i helhed. Og bundlinjen ER forbedret – og det til trods for de investeringer, vi har lagt i kvalitetsarbejdet.

Det var ikke altid nemt, og det krævede en indsats, men nu – hvor rutinerne er på plads – er det i den grad det hele værd!