Spring til indhold

Emballage til dansk erhvervsliv

Emballage og transport

Nogle markeder har gennem årtier været præget af store udbydere, der har haft et nærmest traditionelt monopol. Et godt eksempel er emballage og indpakning, som tidligere har været domineret af enkelte og meget store leverandører, der – bevidst eller ubevidst – satte dagsordenen for ikke blot priser men også leveringsbetingelser, minimumskøb og kvalitet. For store indkøbere var det ikke noget reelt problem – men den stadigt voksende skare af mindre webshops havde andre krav – og ingen til at opfylde dem.

Kravene handlede blandt andet om fleksibilitet i både leveringstid og mængder – for det er de færreste webshops, der kan håndtere at indkøbe et halvt vognlæs emballage. Ofte er behovet få enheder af gangen, ofte i særlige størrelser og altid til levering i en fart for at kunne holde lageromkostningerne nede. En slags ufrivillig just-in-time logistik så at sige.

Behov medfører muligheder

Når udviklingen ruller og nye behovsmønstre opstår, ser vi ofte, at eksisterende spillere på et marked meget sent opdager det. Nogle gange aldrig. Og det giver forretningsmuligheder for mere fremsynede mennesker, der forstår at aflæse et marked og skabe løsninger, der er tilpassede de behov, kunderne har. Et fremragende eksempel på det er firmaet Jakodan A/S, der så hullet i emballagemarkedet, fandt veje til at dække det og tog aktion på det.

I dag er Jakodan en betydelig leverandør af emballage til virksomheder i Skandinavien. Og det er de blevet, fordi de justerede deres forretningsmodel efter markedet i stedet for at forvente, at markedet justerede ind efter dem. Det har kostet de gamle giganter på emballagemarkedet mange penge, og det er tabt omsætning, de ikke genvinder, for hukommelsen hos de mange, der blev afviste af hovne sælgere grundet for små ordrer – ja den er lang og holdbar.

 Nethandel øger behovet for speciel emballage

I dag, hvor der reelt set intet findes, der ikke sælges via online handel, er der udviklet en lang række særlige typer af emballage, der benyttes til forsendelse af de mange slags varer, der hvert minut døgnet rundt købes på webshops. For eksempel paprør – de er særdeles egnede til forsendelse af mange ting.

Også emner som gavepapir og bobleplast er der stor efterspørgsel på – ikke mindst bobleplast med god beskyttelse, for vi ved jo alle godt, at håndteringen af pakker hos distributørerne ikke altid er så skånsom, som den burde være.

Jakodan A/S har etableret sig effektivt på det marked, og de er i dag en skattet leverandør til butikker, webshops og andre med behov for emballering og forsendelsesudstyr i mindre og mellemstore oplag.

Regulering af markedet for emballage i Danmark

Emballagemarkedet i Danmark er underlagt strenge lovgivninger, der har til formål at fremme bæredygtighed og reducere miljøbelastningen. Lovgivningen om emballage er kompleks og berører en lang række områder fra produktion til affaldshåndtering. Her er en gennemgang af de vigtigste aspekter af lovgivningen.

Udvidet producentansvar

Fra 1. juli 2025 træder et udvidet producentansvar for emballage i kraft i Danmark. Denne lovgivning pålægger producenterne ansvar for emballagen gennem hele dens livscyklus, hvilket betyder, at de skal finansiere og organisere indsamling, sortering og behandling af deres emballageaffald. Dette ansvar dækker alle virksomheder, der sætter emballerede produkter på markedet, og kan løftes individuelt eller kollektivt. Kilder til denne information inkluderer Dansk Industri og Miljøstyrelsen.

Registreringspligt

Fra 1. april 2024 skal virksomheder, der sætter emballerede produkter på det danske marked, registrere sig i Dansk Producentansvarssystem (DPA). Registreringen omfatter indberetning af forventede emballagemængder for 2024, opdelt i forskellige materialetyper og mellem husholdningsemballage og erhvervsemballage. Fristen for denne registrering er 31. august 2024. Dette er beskrevet af Miljøstyrelsen og DI Handel.

Ansvarsplacering

Producentansvaret gælder alle virksomheder, der første gang tilgængeliggør emballage eller emballerede produkter på det danske marked. Dette inkluderer både producenter, importører og distributører. En virksomhed betragtes som producent, hvis den første gang tilgængeliggør et produkt i Danmark, selvom den ikke nødvendigvis selv fremstiller produktet. Kilder som Dansk Industri og Miljøstyrelsen giver detaljer om denne ansvarsplacering.

Kollektivordninger

For at lette byrden af de nye regler kan virksomheder vælge at deltage i en kollektivordning, som varetager de administrative og praktiske opgaver. En af disse ordninger er VANA, som er oprettet af Dansk Industri, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer samt Dagsam. VANA vil sikre, at affaldet håndteres korrekt og hjælpe virksomhederne med at opfylde deres forpligtelser på en miljørigtig og omkostningseffektiv måde. Dette nævnes både af Dansk Industri og i artikler fra Miljøstyrelsen.

Bæredygtighed og økonomiske konsekvenser

Formålet med producentansvaret er at fremme bæredygtighed ved at reducere mængden af emballageaffald og øge genanvendelsen. Virksomheder vil blive økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald, hvilket skaber incitament til at minimere emballageforbruget og anvende mere bæredygtige materialer. Dette kan medføre besparelser, hvis emballagen designes til genbrug eller genanvendelse. Information om dette kan findes i kilder fra Dansk Industri og KD Emballage.