I mange tilfælde hænger pris og kvalitet sammen – ja faktisk næsten altid. Det gælder i næsten alle brancher, men mange glemmer at tænke over, at billigt kan defineres på flere måder. For eksempel hvis vi ser på ure. Altså armbåndsure. Her er der ikke mange, der vil betvivle, at et  ur fra supermarkedet til 250 kroner næppe er lige så godt som for eksempel et Skagen ur til 1.400 kroner. Men så stopper enigheden også.

Revolution i prisstruktur

Der er to forhold inden for urbranchen, der har skabt en mindre revolution på priserne. Om det lige er den 5. revolution, skal jeg lade være usagt dog.

  • Produktionsoptimering
  • Online salg

Det sidste først: Ure online er i fortsat og voldsom vækst. Selvom mange tror, det er nærmest gratis at sælge på nettet – hvilket er helt forkert – er der dog en del besparelser at hente ved online salg. Og de smarteste i branchen udnytter mulighederne i at kombinere den gode gamle butikstype med et strømlinet online salg. For eksempel kæden Plaza, der trods 16 almindelige butikker har et omfattende salg på nettet også.

Så er der det med produktionsoptimering. Stadig mere automatisering, brug af robotteknologi etc. betyder, at omkostningerne ved at producere et kvalitetsur falder.

Og så er det, vi kan begynde at tale om begrebet billigt. Hvis du skal betale for eksempel 1.400 kroner ét sted og 1.250 kroner et andet sted for nøjagtig samme ur, er det klart, at det sidste er billigt.

Smykker er næsten det samme

Fuldstændigt samme principper gælder for smykker, der jo også i voldsom grad er bleve en sællert på nettet. Udvalget og kvaliteten af smykker online er nærmest overvældende. Og kvaliteten er helt i top – igen især hos de firmaer, der sælger mærkevarer. Også her er Plaza ganske unikke i deres måde at kombinere indkøbsstyrken grundet 16 butikker og den omfattende webshop. Det betyder anerkendte mærker og designere billigere end hos konkurrenterne.

Og uanset hvad: Det er jo, hvad forbrugerne elsker. de rigtige varer til en lavere pris.