Jamen, er det ikke specielt den unge generation, der bruger de sociale medier, indvendte min kollega, Dorthe, da vi sad i et møde for nogle dage siden og diskuterede, hvordan vi skulle markedsføre et nyt produkt indenfor rengøringsbranchen, vi er blevet forhandler af. Hendes spørgsmål kom som en reaktion på, at vores marketingchef havde nævnt tanken om også at reklamere på Facebook.
Det affødte en længere diskussion, og et par stykker af de andre var næsten lidt hånlige i tonen, da de korreksede Dorthe og fortalte hende, at det bestemt er mennesker i alle aldersklasser, der færdes på de forskellige sociale medier.
Dorthe erkendte, at hun nok ikke helt følger med tiden på det felt, så hun ville bestemt ikke protestere imod at forsøge sig med for eksempel Facebook markedsføring af vores nye vinduesvasker, som vi forventer os meget af.
For os handler det om at komme ud med vores budskab til flest muligt for så få penge som muligt. Vi var alle enige om, at gammeldags annoncering i trykte medier ikke vil give en attraktiv kontaktpris, fordi alt for få vil få øje på en sådan annonce. Vi var også kort inde på, at produktet måske kan være så interessant, at det kan være relevant med tv-reklamer, men her satte vores administrerende direktør hælene i, for økonomien er ikke til at satse så voldsomt.
Selv sad jeg og tænkte, at en kombination af både tv-reklamer og social media marketing i mine øjne vil være den helt optimale satsning, men det hænger også sammen med, at jeg personligt er så overbevist om, at den nye vinduesvasker vil blive en gigantisk succes, hvorfor der næppe vil være nogen risiko for at investere for meget i markedsføringen.
Men vores administrerende direktør har altid været lidt forsigtig med den slags. Han er ikke typen, der vover pelsen, og det har vores firma i masser af situationer kunnet være ham taknemmelig for, men lige netop i det her tilfælde er vi nogle stykker, der føles os så sikre på succes med det nye produkt, at vi ikke ville være spor betænkelige ved at satse stort på markedsføringen.
Men mødet endte altså med, at vi i hvert fald fra en start går i gang med at udbrede kendskabet til det nye produkt via de sociale medier. Vores marketingchef fik af direktøren mandat til også at bestille Instagram marketing, for han fik alle os andre overbevist om, at annonceringen på Facebook ikke skal stå alene. I dag er det nok sådan, at mange mennesker også bruger masser af tid på at surfe rundt på Instagram for at se de billeder og beretninger, som deres venner og bekendte har lagt op på dette sociale medie.
Her i dag kom vores reklamebureau så med det første udkast til den annoncering, vi skal i gang med, og det udkast var meget spændende med blandt andet en lille video om, hvordan den nye type vinduesvasker virker, og hvor simpel den er at betjene. Vi er ret sikre på, at den bliver en stor succes.